onsdag 2. september 2009

Hektisk uke ved CSULB!

Hei hei!
Det er onsdag, og eg er kun halvveis (sjølv om det føles som ei veke etter kun 3 dager) i ei utrulig hektisk veke på skulen. Denne uken skal eg nemlig velge fag eg ønsker å ta for dette semesteret. Nemlig... Og det er ikkje nødvendigvis like enkelt! Meeen, samtidig får eg oppleve den amerikanske college-hverdagen. Veldig interessant, og absolutt annerledes!

Mitt program på skulen fungerer litt annerledes enn for dei andre elevene, så for å få plass i en klasse må eg få underskrift av læreren. Så må eg få eit siste stempel fra hvert department eg ønsker å ta et fag i, og når siste skjema med alle ønskede fag leveres inn ved mitt department er eg endelig i gang =)

Det kan høres enkelt ut først, men mange klasser er fulle, og ofte er det andre som ikkje er registrert i en klasse som prøver å få plass også. Litt konkurranse altså, men så langt har det gått ganske bra. Noen har vært overfulle og lot meg ikkje melde meg opp(forståelig, men kjipt), mens andre har vært åpne eller til og med fulle og har latt meg delta :)
Samtidig sliter skulen økonomisk i år pga krisetiden, så det er visst mykje vanskligere å få plass i en klasse. Det er faktisk innført ein heil haug med dager kalt "furlough-days" der skulen er stengt ein heil dag for å spare penger. Lærere får også et visst antall dager der dei må ta fri. Furlough-dagene har me høyrt om heile uken, og det er ikkje uvanlig at 8 timer faller ut for furlough-days, då det er klart det påvirker undervisningen... Det er mykje diskusjon om dette, og fleire lærere oppfordrer elever til å skrive klagebrev til staten etc. Ikkje bra. Det er synd det må bli slik. Faktisk har det ikkje slått meg før at krisetiden kan gå utover skulene slik...

Uansett,
så langt ser det ut til at det blir event management, advertising (reklame) og foto dette semesteret. Eg må ha eitt fag til, og det blir trulig eit film/tv fag eller grafisk design fag. Mindre film/tv fag enn eg hadde trudd dette semesteret, men trulig blir det meir av dette neste semester (delvis pga godkjenning ved UiB, og ønske om at det ikkje skal overlappe med tidligere fag... - innviklet!)

Eg veit ingenting sikkert før slutten av uken, men eg ville nå bare skrive nokre ord så veit dåke at eg har det bra! :) Denne uken er travel, så det skal bli godt å være ferdig med velg av fag og heller komme i gang med fagene.

Eg skal fortelle litt meir om skulen, klassen og lærarane neste gong. Det er rart kor forskjellig lærere kan være på denne skulen!

Mange lurer på om eg er i nærheten av brannene her i California men det er eg altså ikkje! Det er vist rundt ein halvtime her i fra, men eg har ikkje sett noko i alle fall!

Håper skule går bra heime! Her er det fremdeles himla hett! Hærlig, men ikkje like hærlig når aircondition ikkje er i nærheten... Men eg vil ikkje klage! Det blei tross alt sommar på meg likavel =)

Klem fra Long Beach!

1 kommentar:

  1. Hei, kjekt å høre hvordan det går med deg. Har heller ikke tenkt på at den økonomiske krisen skal gå ut over skolene, men de er gjerne rammet litt hardere i USA enn her. Vi merker det mest på reklamer på TV og sånn. Virker som du har funnet deg noen kjekke fag også. Vi måtte stresse litt med noen fag vi også, be om tillatelse fra fakultetet osv. Fikk deverre ikke plass på grafisk design, men men overlever det. Tar et lyd design fag i stedet som jeg har lært meg til å like litt etterhvert ;)

    Ser du skriver at det blir flere film/tv fag neste semester, så du har bestemt deg for å bli der et år altså!?

    Vi må foresten skype en dag!

    Kos deg videre, var ganske stress å sette seg inn i alt i begynnelsen, men digg når man kommer litt inn i det :)

    SvarSlett